Auf Klangeigenschaften, die im alltäglichen Musikbetrieb meist ignoriert werden, beruht die Musik Alvin Luciers: der Charakteristik von Resonanzräumen, dem Klang bestimmter Materialien, den Schwebungen zwischen zwei Tönen.
Theme
Vier Sprecher rezitieren den Text des Gedichtes "Theme" von John Ashbery. Zwischen ihnen stehen Gefäße verschiedener Größe. Das kleine Mikrophon in jedem der Gefäße ist mit einem Verstärker verbunden. Wenn die Sprecher den Text rezitieren und die Mikrophone die Stimmen aufnehmen, werden die Stimmen von der Klangcharakteristik des Resonanzraums des jeweiligen Gefäßes verändert und geprägt.
Theme
John Ashbery
lf I were a piano shawl
a porch on someone's house
flooding the suave timbre.
Then forty, he,
a unique monsieur
and yet he never wanted to look into it.
"Have you forgotten your little Kiki?" Smoke from the horses' nostrils wreathed the pump by the well.
The stink of snow
was everywhere. Too bad it looks
so good.
O beautiful and true
thou that glitterest,
in storms,
starting to discuss gardening. I don't want to throw cold water
an this.
That music has changed my life
a lot, since I made the
mistake of learning it.
Another passionless day. The peach forms a stain
at the end of the line.
Learn to lock love enjoy:
„The dream I dreamed
was not denied me;
hence my love is mad-
a castle's satin walls
folded in blood."
The deputy returned
the pea shooter. I have learned
to plait wasps
into a bronze necropolis.
The ticket and the water
only endure, as one can
in the right circumstances,
man cher Tommy. I think the theme created itself somwhere
around here and cannot find itself.